Wednesday, June 1, 2011

Ular (1)

Haiwan berbisa/tidak berbisa boleh ditemui sama ada di daratan atau di lautan. Haiwan berbisa di daratan misalnya kala jengking,tebuan,penyengat,semut api dll manakala yang tidak berbisa pula seperti burung-burung,rama-rama,ulat gonggok dll. Namun harus diingat kecederaan/kematian ke atas manusia oleh haiwan bukan oleh bisanya gigitan/patukan sahaja tetapi juga boleh melalui ,cakaran,libasan,belitan,tamparan,tusukan,jangkitan dsbnya. Manakala haiwan berbisa/berbahaya di lautan pula ialah seperti obor-obor,ikan pari,jerung,ikan lepu dsbnya.

Biasanya,habitat sesuatu jenis haiwan itu hanya terdapat sama ada di darat atau di laut/air sahaja. Misalnya mana ada ikan yang boleh hidup di darat, atau mana ada harimau yang boleh hidup di dalam laut,itulah sunnah yang Allah tentukan. Namun tidak demikian dengan ular,di daratan ada ular di laut pun ada juga ular,ada yang berbisa dan ada yang tidak, demikianlah hebatnya makhluk yang bernama ular ni.

Namun ada lagi beberapa haiwan lain yang boleh didapati di darat serta di laut,seperti landak ia ada di darat dan di laut pun ada landak, demikian juga dengan
anjing,singa dll Cuba sama-sama kita fikirkan apakah ciri-ciri persamaan/perbezaan haiwan-haiwan 'dwi-habitat' ini berbanding dengan ular tadi. Misalnya dari segi berbisa,saiz,rupabentuk dan gaya pergerakan, hampir-hampir tiada perbezaan sama ada ia ular laut atau ular darat. Namun bagaimana pula perbandingan singa/anjing/kuda darat/laut? Cubalah buat analisis sendiri.

Lagi kisah ular - Biasanya pada musim kemarau apabila air di sungai atau di sawah sudah/hampir kering, maka salah satu aktiviti bebudak paya nedam ialah menangkap ikan dengan cara meraba dengan tangan. Pada satu hari beberapa orang budak paya nedam berpakat pergi ke sungai Kg.Pokok Tai iaitu sebuah kampung yang terletak di tengah-tengah antara Bukit Jenun dengan Guar Cempedak. Berdekatan sungai tu ada sebuah masjid dan kita pernah satu masa dulu berhenti sembahyang di masjid tersebut.
Tiba saja di sungai terus ramai-ramai turun meraba ikan,yang pakar meraba tu memanglah senang saja mengesan dan menangkap ikan-ikan tersebut,bagi yang saja ikut-ikut ni puas meraba tapi tak jugak dapat,sesekali tu ada jugak tangan tersentuh dengan ikan,bila dah tersentuh tu ikan terperanjat kita pun terperanjat sama,akhirnya orang lain dah dapat ikan yang kita dok asyik terperanjat. Akhirnya
teraba seekor ikan kira-kira sebesar lengan,haa dapat jugak aku sekor akhirnya,cengkam kuat-kuat dua-dua belah tangan sambil mengetap gigi supaya jangan terlepas,namun 'ikan' tersebut terus menggelongsor hingga akhirnya ia terlepas juga,okaylah ikan umur kau masih panjang.Terus cakap dengan kawan: alamak ikan aku dah terlepas pulak,kawan-kawan lain pun tanya: besar ke kecik (jawab besar lengan) badannya licin ke kesat (jawab kesat) ekornya besar atau makin hujung makin halus (jawab makin hujung makin kecil dan tirus).Maka kawan-kawan pun kata kalau nak tahu yang hang pegang tu ialah bukan ikan tapi ular tanah. Alamak! terus cabut lari naik atas tebing sungai,tak turun-turun lagi.Dalam hati kata macam ni kalu, lebih baik makan nasi tak berlauk pun takpe lah - Okay sambung lain kali InsyaAllah.

No comments: