Sunday, June 26, 2011

Perantau

Merantau bermaksud pergi ke sesuatu tempat atau negeri yang jauh dalam jangkamasa yang lama kerana sesuatu tujuan tertentu,biasanya untuk mencari penghidupan baru yang lebih baik daripada yang sebelumnya,kadang-kadang terus pergi tanpa kembali lagi ke tempat asalnya. Ada juga yang keluar merantau kerana membawa diri akibat kecewa misalnya kerana kekasih hati telah berkahwin dengan orang lain,merajuk,dibuang oleh keluarga,mencari kehidupan yang lebih baik,menuntut ilmu dsbnya. Ada dua jenis perantau iaitu yang mempunyai matlamat tertentu yang jelas dan yang merantau tanpa matlamat khusus iaitu lebih kepada 'membawa diri' berserah saja kepada nasib untung sabut timbullah untung batu tenggelamlah.

Sebagai perantau,tak kiralah perantau kategori manapun,ia akan menjadikan kita sebagai seorang manusia yang lebih tabah,sepatutnya. Kerana apabila kita terasing berada di tempat orang/baru maka segalanya perlu diuruskan/diselesaikan sendiri tanpa bantuan ibu bapa saudara-mara atau kawan-kawan. Merantau dapat menambah kenalan,pengalaman,pengetahuan serta jatidiri.Sebab itulah biasanya orang/kaum perantau/pendatang akan lebih berjaya di dalam hidup berbanding dengan orang tempatan - Ini bukan bermakna untuk berjaya maka kita wajib merantau.

Perantau telah meninggalkan kampungnya,sementara orang yang ditinggalkan pula sentiasa menanti-nanti kepulangan si perantau.Cuma perantau sebatang kara yang tidak meninggalkan sesiapa/satu apa pun di belakangnya yang mungkin tidak akan kembali-kembali lagi. Bagi perantau yang masih ada kampung,eloklah sesekali pulang ke kampung.Namun,sesudah si perantau bertemu jodoh di perantauan disusuli pula dengan kelahiran anak-anak seorang lepas seorang,maka peluang untuk perantau pulang ke kampung halamannya menjadi semakin sukar,lebih-lebih lagi setelah anak-anaknya telah besar,bersekolah dan bekerja,lebih-lebih lagi setelah 'daerah baru' perantau tadi kini bertukar status pula menjadi 'kampung asal' bagi anak-anaknya - Inilah pengorbanan besar seorang perantau yang jarang dapat difahami oleh orang lain termasuk suami/isteri yang dalam perjalanan hidupnya tidak pernah pun menjadi perantau walau sekejap - ok jumpa lagi.

No comments: