Wednesday, June 29, 2011

Suami-isteri

Walaupun jika kita cuma seorang diri tidak dapat dinafikan macam-macam yang kita boleh buat,namun jika ada seorang lagi bersama-sama kita lagilah bartambah macam-macam yang kita dapat buat.Misalnya,dalam hal menjaga dan mendidik anak-anak,hasil yang terbaik akan terhasil jika suami dan isteri berpakat dengan baik untuk melaksanakan tugas/amanah ini. Maknanya,jika ibu/bapak tunggal yang terpaksa membesarkan anak-anak,maka memang anak-anak akan membesar tetapi terdidik belum pasti.Sedangkan dua orang ibu dan ayah pun ramai yang gagal mendidik anak-anak,maka pada adatnya bagaimana jika cuma ibu atau ayah sahaja seorang diri mahu memberikan didikan dan kejayaan dunia dan akhirat kepada anak-anak? namun tidak dinafikan memang ada ibu/bapa tunggal yang berjaya mendidik anak-anak mereka sendirian,mungkin 1 dalam 1000.Mungkin.

So,yang idealnya untuk melahirkan,menjaga dan mendidik anak-anak perlu ada sekurang-kurangnya dua orang,barulah berat tanggungjawabnya terasa kurang dan kesan positifnya mencapai maksima.

Dalam konteks dunia akhir zaman ini,institusi suami-isteri kelihatan begitu penting terutamanya dalam memastikan kejayaan di dunia dan di akhirat kepada anak-anak.Kalau boleh biarlah hanya faktor nyawa berpisah daripada badan sahaja yang memisahkan ikatan suami-isteri,jika ada faktor-faktor lain yang mengganggugugat dari masa ke semasa cubalah sedaya upaya dielakkan agar tidak terjadi perpisahan yang akhirnya mengorbankan anak-anak.

Kepada anak-anak muda yang bakal menempuhi gerbang berumahtangga, lakukanlah ibadat perkahwinan/pernikahan ini menurut lunas-lunas tatasusila adat dan agama, kerana ibadat yang satu ini berkait rapat secara langsung dengan urusan melahir dan membina generasi baru dalam sebuah keluarga baru yang berkualiti dan diredhai oleh Allah dan Rasul.
Jumpa lagi.

1 comment:

rauf bukan nama sebenar said...

membina generasi harapan.

http://www.ismaweb.net/v4/2010/08/nak-tunggu-apa-lagi/

tak sabarr nak lakukan ibadat perkahwinan ni.

haha