Monday, December 7, 2009

Orang Muda

Muda ialah satu peringkat umur di antara remaja dengan dewasa. Pada peringkat ini seseorang itu dinamakan 'orang muda'. Lebih mudah difahami jika dikatakan yang masih belajar di sekolah rendah itu ialah kanak-kanak, yang di sekolah menengah pula ialah remaja dan yang di kolej/universiti itu ialah golongan pemuda, kecuali mereka yang sambung belajar ketika umur dah tua.

Seperti remaja, orang muda juga masih mempunyai personaliti atau karektor tertentu yang belum mantap (tidak dinafikan mungkin ada satu dua kes terpencil yang terkecuali), dalam sesuatu perkara mereka selalu sukar membuat keputusan, emosi mudah bercelaru, pendirian sentiasa berubah-ubah, halatuju hidup masih dalam eksperimen, kematangan belum tergambar, mudah terpesona dengan keindahan-keindahan duniawi sementara dan sebagainya.

Ketidakmapanan sahsiah seperti tersebut di atas terbukti melalui beberapa salahlaku yang sering dibuat oleh golongan ini seperti merokok, penyalahgunaan dadah, merempit, lakumusnah harta awam, pergaulan bebas, black metal, minum arak, pergaulan bebas, menjauhi/anti agama dan lain-lain lagi - Memang orang tua pun ada yang bermasalah, iaitu mungkin masalah yang dibawa berterusan dari zaman muda, namun setelah memasuki alam tua/tua bangka, mereka mulai kehilangan tenaga serta sedikit demi sedikit mulai dimamah oleh berbagai penyakit kronik klasik dan moden yang suka tak suka menyebab golongan tua ini kini lebih cenderung menjadi orang baik.

Berapa ramai orang muda yang istiqamah melaksanakan suruhan agama sejak zaman remaja atau sejak kanak-kanak, terus begitu hingga zaman muda dan berlanjutan hingga dewasa/tua. Berapa orang? Berapa orang yang berjaya menjaga usia mudanya sebelum datang hari tuanya.
Berbahagialah orang muda yang dapat memelihara solat dan puasanya. Allah sangat sayang kepada orang muda yang hatinya sentiasa ingat masjid (mencintai agama) - Janganlah menjadi orang muda yang mudah sangat mengingkari apa yang Allah suruh serta selalu sangat mengamalkan apa yang Allah larang.

Sudah tentulah dari umur kanak-kanak hingga ke peringkat pemuda mesti dihabiskan untuk belajar, untuk lulus dengan cemerlang di dalam beberapa peperiksaan, untuk mendapat tempat di universiti dalam/luar negeri hingga mendapat satu, dua atau tiga gulung ijazah hinggalah menceburi bidang kerjaya. Namun, satu lagi aspek kehidupan yang tak semua orang muda sedari ialah tentang keperluan untuk mempelajari dan menguasai ilmu mempertahankan diri (sama ada yang fizikal mahupun batin, salah satu atau kedua-duanya) - Persiapan ini cukup penting kerana ada beberapa perkara dalam hidup kita ini seperti nyawa, harta, maruah diri dan maruah keluarga, agama dan bangsa yang satu ketika nanti secara tiba-tiba tanpa diduga (rujuk sejarah lalu) wajib dipertahankan daripada penjenayah dan orang-orang sekeliling yang tak pernah senang melihat kita senang - Ok jumpa lagi, wassalam.

No comments: