Sunday, December 27, 2009

Orang Tua

Orang tua ialah seseorang yang telah mencapai/melebihi umur bersara (58 tahun), sekarang golongan ini disebut juga sebagai warga emas. Seseorang itu dapat menjadi warga tua setelah dia berjaya melalui zaman bayi, kanak-kanak, remaja, muda dan seterusnya zaman dewasa, dikira berjaya sebab umurnya panjang dapat melalui semua fasa umur tersebut di atas, namun dianggap tidak berjaya jika dapat mencapai umur tua tapi fiil dan sikap tak macam orang tua, iaitu lebih banyak mirip macam orang tak berapa betul saja, menggunakan kayu ukur AlQuran dan Sunnah Nabi.

Setiap kitaran fasa umur di atas masing-masing memiliki cabaran dan nilai keseronokan yang tersendiri, itulah sunnah yang Allah SWT telah letakkan di situ, jangan teragak-agak dari segi psikologi untuk berpindah dari satu fasa ke fasa berikutnya, mesti berfikir dan bersedia secara positif, kerana dari segi biologi proses itu tetap akan berjalan terus, siapa yang tidak bersedia akan ketinggalan dan berdepan masalah. Cuba kita sama-sama senaraikan apakah keseronokan-keseronokan yang terdapat pada setiap fasa umur tersebut, nanti tentu senarai fasa yang lebih tinggi akan lebih panjang daripada fasa sebelumnya, jika andaian itu betul maka sudah tentu fasa orang tua akan mempunyai senarai keseronokan terpanjang, sepatutnya.

Pada adatnya, umur tua/tua bangka ialah peringkat umur menunggu saat kematian, ibarat hari dahpun senja dah nak malam, rumah kata pergi kubur kata mari. Apa seronoknya hari tua jika saat kematian akan muncul pada bila-bila masa sahaja, apa seronoknya saat hidup yang macam ni? Itulah rahsia yang Allah sembunyikan daripada kita, macam Tuhan rahsiakan keseronokan kanak-kanak daripada bayi dan seterusnya, dah rasa barulah tahu. Banyak perkara yang kita tak/belum faham, dah rasa barulah faham, ada jugak orang dah dapat rasa pun masih jugak tak faham-faham, dan memang ada sebilangan yang tak berpeluang langsung untuk merasa - sebab semua ilmu yang ada pada semua manusia tak sampai pun setitis daripada air yang begitu banyak di semua laut dan lautan.

Supaya kita menjadi orang tua, warga emas atau orang tua-tua yang lebih banyak seronok daripada sedih, maka eloklah jika kita menjadi orang tua lebih awal daripada sepatutnya. Berdoalah supaya panjang umur serta banyak ibadah - Sekian, jumpa lagi insyaAllah.

No comments: