Tuesday, July 21, 2009

Buih (2)

Allah SWT memerintahkan kita agar sentiasa mengambil iktibar daripada kejadian-kejadian yang berlaku di sekeliling kita, sama ada yang sedang berlaku atau yang telah berlaku sejak manusia dicipta - Justeru untuk mendapat iktibar yang lebih maka kita perlulah sekali sekala berpergian ke tempat/negeri orang lain, tak bolehlah duduk saja di kampung sendiri sambil mengharapkan macam-macam terjadi, apa sangatlah yang akan berlaku, balik-balik benda yang sama saja berulang-ulang.

Pada hari Ahad (19.7.09) yang lepas, sebaik keluar dari Pulau Kapas, melencung pula ke Pasar Payang, dalam pukul 2.00 petang memulakan perjalanan balik ke Jasin, berhenti jamak zohor dan asar di masjid baru Marang berhampiran jeti. Kali terakhir ke Marang dulu masjid ni belum lagi siap. Antara pengalaman baru trip kali ini ialah pertama kali dapat melalui Lebuhraya Pantai Timur yang belum siap sepenuhnya, harap kerajaan dapat segera siapkan. Singgah di surau Plaza Tol Jabor jam 7.30 malam untuk solat jamak manghrib dengan isyak. Bagus juga berjalan dengan Amri ni sebab dia suka buat jamak taqdim.

Terdapat 4 orang musafir yang sedang solat di saf hadapan secara berasingan, dua orang berumur dalam lingkungan 30-an, seorang sekitar 40-an dan seorang lagi dah agak lanjut mungkin 60-an. Semuanya tiada tomakninah semasa iktidal. Dah depan mata nampaklah, nak buat macam mana, maka hati pun berkata-kata - Bayangkan dalam begitu ramai pengguna lebuhraya, hanya segelintir yang terpilih sahaja yang teringat nak berhenti solat, dalam pada itu pula, hanya yang terpilih kali kedua sahaja yang dengan izin Allah dapat menyempurnakan segala syarat dan rukun solat.

Menurut Ustaz Zakaria Limat, berdasarkan pemerhatian beliau daripada 10 orang yang bersolat, 2 orang tidak sah solatnya kerana tiada tomakninah, itu belum lagi termasuk yang tidak sah kerana faktor-faktor lain. So, daripada 10 berapa yang ok? Hanya Allah saja yang mengetahui. Kesimpulannya, yang solat pun buih (kerana cuai), yang tak pernah atau sesekali saja solat dah memang tentulah buih. Semoga Allah ampunkan dan terima solat semua orang yang bersolat di surau tol Jabor hari tersebut - Hanya dengan taufik dan hidayah Allah sahaja dapat menyelamatkan kita daripada terus terusan menjadi insan buih. Sekian.

No comments: