Tuesday, August 10, 2010

Orang Dulu Orang Sekarang

Oleh kerana Tuhan telah memberikan akal kepada kita,maka macam-macamlah perkara yang boleh kita buat sama ada yang dirancang terlebih dahulu atau pun yang secara ad hoc. Tuhan beri kita akal supaya digunakan bagi mengtauhidkanNya, antara perkara yang wajib diesakan/ditauhidkan ialah perbuatan Allah SWT,tapi oleh kerana manusia ni memang bodoh (tidak semua) maka sesudah menerima anugerah nikmat akal daripada Tuhan,dia dah lupa tak nampak Tuhan pulak (bukan semua),iaitu dia mendakwa semua apa yang dibuat olehnya itu adalah dengan kuasa dan kehendak dia sendiri,dah diputuskannya pulak hubungannya dengan Allah dalam perkara ini,katanya dengan angkuh Tuhan dah beri kita kudrat dan akal maka suka hatilah apa kita nak buat pun,masyaAllah. Maknanya di sini dah ada dua kuasalah,kuasa Tuhan dan kuasa makhluk,maksudnya pada dia dah tak ada lagi esa/wahdaniah sifat Kudrat dan Iradat pada Allah SWT - Ini kes berat ni!

Sebagai khalifah di muka bumi berbagai-bagailah tanggungjawab yang kita kena laksanakan seperti belajar,cari rezeki,didik anak isteri,menjaga kebersihan,berjiran,bermasyarakat memimpin dan mengurus itu ini. Namun dalam keghairahan menjadi khalifah ni ada satu fakta tauhid yang kita kena selalu ingat iaitu pada zahir sahaja seolah-olah kita yang membuat semua tersebut di atas tu,tapi pada hakikatnya Allahlah yang buat dengan Kudrat serta IradatNya. Kita hanya disuruh berusaha tapi semua usaha kita tidak memberi apa-apa bekas pun, jika berusaha dapat pahala jika tidak berusaha dapat dosa - Buatlah nak buat apa pun, nak ke bulan,ke bintang,ke Marikh, ke dasar lautan,ke puncak Everest, nak jadi superman,apa saja!,asalkan bukan yang Allah larang. Khalifah lah katakan. Cuma kenalah dijaga iktikad KEESAAN seperti dinyatakan di atas, itu saja bukan susah sangat pun.

Orang dulu-dulu selalu berkata dunia ini hanya sandiwara,jika ia sandiwara maka kitalah pelakon-pelakonnya,bukankah sebagai pelakon kita tak boleh nak pandai-pandai/memandai, pelakon ikut dan patuh sajalah apa-apa yang diarah buat olah pengarah sandiwara seperti mana yang tertulis di dalam skrip,jika pelakon cuba nak ubah-ubah sendiri alamat kena pecatlah jawabnya - So, jika dunia ini pentas sandiwara, manusia ialah para pelakonnya, siapa pengarahnya? Tentulah Allah SWT. Nampaknya dalam konteks ini walaupun dari satu segi orang dulu-dulu tak berapa maju dalam aspek kehidupan duniawi namun mereka jauh lebih faham tauhid berbanding orang sekarang.

Topik yang diperkatakan ini jika nak diibaratkan,ianya macam keretalah,iaitu
macammana besar serta mahal pun kereta tu,macammana canggih pun teknologi enjinnya,macammana handal pun pemandunya ia tetap tak akan dapat bergerak jika tidak dimasukkan minyak petrol ke dalam tangkinya, kereta manusia yang buat enjin manusia jugak buat,petrol siapa buat manusia ke Allah? manusia hanya tukang ambik saja petrol dalam perut bumi,tu pun masih ramai yang tak sedar diri - Kalau tak faham Quran,kalau tak faham hukum akal,justeru takkan nak fikir cara logik hukum adat seperti di atas pun tak reti jugak,katanya orang sekarang banyak pandai,apa pandai?

Ingat! isu berkaitan tauhid ini bukan hal kecik, ini soal sama ada beriman atau kufur,bukan perkara boleh dibuat main-main cincai-cincai, dosa-dosa lain semua Allah ampun kecuali dosa syirik/menduakan Allah - Sempena ramadhan tahun ni pada yang belum mengaji taudid Imam Abu Hassan AsShaari dan Abu Mansur Mathuridi eloklah tanam azam lepas raya nanti nak pergi mempelajarinya hingga khatam,ambillah peluang sementara nyawa belum berpisah dengan badan,atau bertekadlah jika tidak sekarang satu hari nanti akan kucari juga ilmu iktikad ini, sabar perlahan-lahan, sikit-sikit lama-lama jadi bukit - Sekian selamat berpuasa. Wassalam.

No comments: