Friday, May 28, 2010

Budak-Budak PN

Budak-budak Paya Nedam (PN) yang menjadi kanak-kanak atau remaja sekitar era 60-an dan 70-an atau sebelum itu, boleh dikatakan semuanya tidak ada yang takut kepada hantu (mungkin adalah yang takut sikit-sikit tapi tidaklah sampai nak melangkah pun takut). Zaman tersebut PN belum lagi ada lampu elektrik,air paip dan jalan mini tar seperti sekarang, masa tu yang ada ialah jalan mini tanah merah yang akan becak,berlumpur serta dipenuhi lopak air semasa hari/musim hujan malah ada di tempat-tempat tertentu jalannya bergelung-gelung/berparit akibat hakisan oleh air hujan. Pada waktu malam bulan 30 suasana PN masa tu memang gelap gelemat/gelita, jika tiba-tiba lepas waktu isyak baru perasan gula,tepung,minyak kelapa atau curut cap ikan dah habis,maka anak-anaklah yang disuruh pergi ke kedai TokPek Yam,Hj.Awang Senapi (Ayer Puteh) atau kedai ArwahHj.Bedon (Paya Kerchut) untuk membeli barang-barang tersebut, bukannya boleh cakap takut,jika sorang takut pergilah dua orang,pergi tetap kena pergi jugak, zaman tu belum lagi ada motosikal, kereta jauh sekali, pergilah naik basikal, kalau kedai TokPek Yam jalan kaki pun boleh, suluhlah jalan dengan lampu picit itu pun jika baterinya masih ok sebaliknya jika cahaya yang keluar malap bak api curut cap ikan saja maka lebih baik bawa pelita tanglung saja dan jangan lupa bawa sebatang kayu/buluh jika terserempak dengan ular kapak boleh terus bantai, itu pun jika sempat nampak dulu ular tu,jika dah terpijak dulu baru nampak maka berangkatlah malam tu ke hospital Alor Setar duduk wad 7.

Kanak-kanak PN zaman tu jika penakut maka pada malam hari apa benda pun tak dapat dibuat,tidur sajalah yang boleh, seperti tak dapat nak ke surau bulan ramadhan,tak dapat pergi nonton tv di rumah Paklang Kadir, tak dapat pergi tahlil di rumah jiran, tak dapat pergi ngaji Quran dll. - Maksudnya,suasana dan persekitaran masa tu menjadikan budak-budak PN mahu tak mahu kena jadi berani.

Terdapat beberapa lokasi dalam PN yang dikatakan ada penunggu dan memang pun meremang bulu roma setiap kali melintasi tempat-tempat tersebut lebih-lebih lagi pada malam hari seorang diri pulak. Jika dari rumah Tok Kedah (TK) menghala ke arah matahari naik lokasi seram pertama ialah sempadan TK dengan rumah Pakteh Mat Lembik iaitu di kaki gon/bukit berkenaan, lokasi kedua ialah di selekoh atas gon tersebut yang masa tu ada sebatang pokok cempedak kilas serta sebatang pokok remia/kundang yang merimbun, seterusnya di kawasan berhutan antara rumah Arwah Paklong Yaakob dengan selekoh PakChik Mat Enoh, berikutnya ialah di gon Arwah Salleh Lemaga (Abang Arwah PakTeh Sahak) iaitu sempadan PN dengan P.Kerchut. Adalah beberapa cerita/insiden menyeramkan berlaku di tempat-tempat berkenaan seperti yang pernah diceritakan oleh Arwah PakTeh Sahak serta beberapa orang lain. Malah di gon Arwah Salleh Lemaga jika nasib tak baik hingga sekarang pun boleh terjumpa perkara pelik seperti ramai orang berpakaian serba putih berarak memenuhi jalan mengusung keranda waktu tengah malam/awal pagi.

Kalau kita boleh nampak hantu, maka rupanya mungkin samalah seperti yang sering dipaparkan melalui siri-siri seram/drama dalam tv - sama ada boleh dilihat atau tak boleh dilihat apa yang nak ditakutkan, belum ada lagi kita terdengar di mana-mana pun ada hantu yang pukul,bunuh atau samun orang (yang guna hantu melalui sihir adalah,itu cerita lain) .
Hantu ni ialah sejenis makhluk yang dilaknat oleh Allah SWT, hantu/syaitan/iblis ialah musuh Allah dan musuh orang Islam/Mukmin, tak perlu kita takut kat dia macam kita tak perlu takut pada orang kafir. Sebaliknya hantulah yang sepatutnya perlu takut kat kita orang mukmin - Jika kita melaksanakan solat dan puasa serta lain-lain, dan telah ada ilmu tauhid dan tasauf di dada insyaAllah tak ada sekor hantu pun yang berani mau berjumpa secara sengaja atau tak sengaja dengan kita - Ada sebuah peristiwa, pernah pada satu malam semasa baba berumur lingkungan awal 20-an, berbasikal seorang diri balik dari Pondok Gajah Mati (Pondok PakChu Him) jam 3.30 pagi melaui beberapa tempat yang dikatakan 'keras' seperti di simpang masuk ke Kg. Paya Nedam Pak Da Budoi, rumah Pak Long Li, pokok gerko, gon Salleh Lemaga dan seterusnya, Alhamdulillah selamat sampai ke rumah tak ada pun hantu yang cuba datang menyakat. Cuma pesan arwah Babatok jika pergi ke mana-mana seorang diri terutamanya waktu malam bawalah senjata tajam (besi) paling tidak pun sebatang paku pun jadi, kerana katanya syaitan takut besi/senjata.

Ok, sekian dulu.

6 comments:

bgh said...

hah. dah kua citer hantu. pasni kompem la nak kuar malam2 kat rumah tok pon takut. nak kena suruh mak baca pos ni. nanti nak tidur kat atas tu pon die mesti takut punya.

lagi cerita hantu, boleh tanya Bunas. Dulu die kate pernah nampak toyol bagai kat PN. tapi masa tu zaman keck-kecik lagi, bolehlah die reka cerita muhung.

kundia marii said...

balik kedah sll sampai tgh malam,sume takut nak naik tgkat atas,kunun2 berantu tp x pnh lah lg jumpe antu. nak pulak maklang sll cerite pasal antu.lagilah takut,
myb nx time baba boleh cerite pasal arwah babatok,x penah jumpe arwah dari kecik,teringin jugak nk tengok nk kenal atuk yg lagi satu

sanah said...

haah..cerita pasal baba tok pulak

anas said...
This comment has been removed by the author.
kecik nmb 6 said...

ingatkan ade keluar antu tapi tak de.

kecik nmb 6 said...

ingatkan ade keluar antu tapi tak de.