Wednesday, November 4, 2009

Rumah

Menurut Abraham Maslow (1943) terdapat 5 keperluan asas manusia iaitu makanan/minuman, keselamatan/perlindungan, kasih sayang, penghargaan dan kepuasan diri. Memiliki sebuah rumah sendiri merupakan keperluan asas dari segi keselamatan/perlindungan. Rumah sangat penting dalam kehidupan seseorang, jika tidak mempunyai rumah sendiri maka seseorang itu akan mencari rumah sewa untuk diduduki terutamanya jika sudah beristeri dan mempunyai anak-anak, jika tak mampu menyewa rumah orang akan mencari jambatan atau kotak untuk dijadikan rumah, atau tikar plastik untuk dijadikan atap/bumbung rumah untuk berlindung daripada hujan dan panas, lantai dan dinding kurang penting tak ada pun tak apa.

Rumah yang selesa ialah sebuah rumah yang mempunyai garis sempadan yang jelas dan sah yang menentukan autoriti dan autonomi antara kita dengan jiran-jiran. Justeru itu sebuah rumah sendiri di atas sebidang tanah sendiri sangatlah penting dan perlu diusahakan, kerana sebuah rumah dengan terpaksa berkongsi lantai, bumbung, dinding, pagar dsbnya dengan jiran-jiran kiri dan kanan atas dan bawah sudah tentu akan membatas rasa kepunyaan dan kebebasan serta mudah mencetuskan pertelingkahan.

Rumah penting kerana di rumahlah tempat kita berehat selepas kepenatan balik dari tempat kerja, rumah tempat kita melahirkan dan mendidik anak-anak, tempat anak-anak membesar dan belajar berbagai perkara, ia juga tempat kita melayan tetamu, kaum kerabat serta sahabat handai, pelbagai aktiviti dan majlis-majlis diadakan di rumah, sifat seorang isteri pula memang dia memerlukan sebuah rumahnya sendiri untuk dia bebas 'berkarya' dan berkreativiti sama ada di dapur, bilik tidur, ruang tamu, tandas, halaman dsbnya, sisuami mesti memahami hakikat ini.

Lokasi rumah yang bebas daripada banjir dan banjir kilat, bebas daripada bau busuk, kebisingan, asap kilang, habuk, haiwan liar, penjenayah , jiran yang jahat dll memang diimpikan oleh semua orang. Ciri-ciri rumah idaman seterusnya ialah mempunyai persefahaman di kalangan penghuni, bilik dan tandas mencukupi, ada bahan bacaan dan tv, pendapatan keluarga yang memadai, pokok buah-buahan, haiwan peliharaan, kenderaan, tidak terlalu jauh dari bandar, hospital, sekolah (jika ada lagi yang lain tambahlah sendiri).

Kita belajar rajin-rajin kuat-kuat untuk masuk universiti untuk dapat kerja untuk dapat gaji lumayan sebagai jaminan untuk mencapai semua keperluan asas seperti yang disebut oleh Maslow di atas - Kita belajar rajin-rajin dan kuat-kuat demi satu hari nanti mudah-mudahan menjadi seorang individu atau sebuah keluarga atau satu keturunan yang tidak pincang - Kerana kepincangan di dalam keluarga akhirnya akan menyukarkan peluang dan laluan bagi mencapai kebahagian di akhirat. Sekian, jumpa lagi insya-Allah.

6 comments:

Hasanah said...

masa kecik2 dulu sanah selalu berangan nk buat rumah yg ada swimming pool bsr. tp skrg ni angan2 tu dah x de sbb rmh ada swiming pool merbahaya untuk kanak2.hehe. lagi 1..kalau nak buat rmh yg ada swimming pool, jgn buat kat kawasan hutan cam rumh kita skrg. silap hb bukan manusia yg berenang tp ular dok berlingkar2 dlm kolam tuh..eei..geli!

bgh said...

"Kita belajar rajin-rajin dan kuat-kuat demi satu hari nanti mudah-mudahan menjadi seorang individu atau sebuah keluarga atau satu keturunan yang tidak pincang - Kerana kepincangan di dalam keluarga akhirnya akan menyukarkan peluang dan laluan bagi mencapai kebahagian di akhirat."

like this quote.

study kuat-kuat semua! buat rumah besar-besar, selesa. time cuti boleh bkumpul sanak saudara. buat BBQ pon sedap.

cheq said...

aku suke umah cik mami.senang nk tuju kedapo.dekat,xpnt,] sile std kuat2.dah nk exam

anas said...

rumah mmg best..... duk kat hstel kat uk ni mmg tak best...jamban kongsi...dapor kongsi....dgn org puteh plak tu... anas da try carik rumh...dpt yg murah da n jauh lbey murh dpd hostel...dekat j ngn uni...5 mnet jalan kaki...tp ad plak contract dgn hostel... so hasrat untok dduk di rumah tpkse dibatalkn smpai taun depan..

kat uk ni kete murah... bak kate senior sorang tu...rugi klau tak beli kete mase final year nnti dan bwk blek mesia...sebijik kete BMW hrgenye 5000pound shj=30000ringgit.
Naseb bek student obesi dpt AP... bole la beli nmpaknye...

tahniah kepada mat lawi sbb bejaye dpt 3a lam UPSR, wlopon ade B, tp B tu subjek cikai...yg penting math & sains dpt A. so tetap dikire dpt 5A.... ad byk hikmhnye mat lawi dpt 3a..

pertame=adek tak kan kesunyian kat rumh sbb mat lawi ade, tak masok asrama.

kedue= tenage kerje kt rumah ade, so adek still bole goyang kaki.

ketige= ade org tukang angkat telepon, so adek tak pyah susah nk bgn gi angkt telepon mase tgh tengok kartun.


rasenye blom lmbat lagi nk ucapkan tahniah kepade baba yang dapat jadik PENGETUA. Mungkin kalau ade rezeki lepas ni bole jadik Pengarah Pelajaran Melaka pulak. InsyaAllah

sekian.

akak adek atan said...

nest aim. 'pengarah pelajaran melaka' next2 aim.menteri pelajaran
wah sedap2.
kalo na mat lawi na masok sakulah arab, adek atan kne blajau kemas gumah.xde geng nk brahsie,kne sll bebel sbb x tlg wat kije,kesimpulan adek atan kne buat segale2..ciaa

akak adek atan said...

nas kalu ko nk pindah mke sure landlord x bg prob n de jenis leh setelkan in case klo umah ade prob.myb dekat n nmpk ok.but u have to make sure evrytg dlu la.but papepun mmg duk uma sewa much more better dari hostel.sng nk bgerak n beraktiviti sendiri tnp halangan.tp uk nye landlord ok la kut.compared to tuan umah india ni,nyusahkan idop.nk pindah pun...tuan umah len lak bg prob.same je...