Monday, November 23, 2009

Orang Cerdik

Orang cerdik tidak semestinya datang daripada keluarga yang ahli-ahlinya semua cerdik, begitu juga orang bodoh tidak semestinya berasal daripada keluarga yang terdiri daripada orang-orang bodoh belaka. Bukan semua orang cerdik dilahirkan terus jadi cerdik, demikian juga dengan orang bodoh bukannya dia bodoh sejak lahir atau sejak sebelum lahir. Justeru, sesiapapun tanpa mengira latar belakang boleh menjadi orang cerdik jika dia diasuh untuk menjadi cerdik atau setelah besar dia sendiri mahu berusaha sendiri untuk menjadi orang cerdik.

Cerdik atau tidak bukan ada kaitan dengan keturunan atau genetik. Macam rambut kerinting, hidung mancung, kulit hitam bolehlah dikaitkan dengan genetik ibubapa, itupun jika sianak tersebut mewarisi gen dominan dari kedua ibubapa, sebaliknya jika dia mewarisi gen resesif maka rambutnya akan lurus hidungnya kemek dan kulitnya putih berbeza fizikal dengan adik beradiknya yang lain. Cerdik ialah sifat mendatang yang diperolehi oleh seseorang itu setelah dilahirkan sama seperti sifat rajin, amanah, periang, ikhlas dll yang boleh dibina dari masa ke semasa.

Dalam Islam orang yang ditakrifkan sebagai cerdik ialah mereka yang memahami asas-asas agama memahami yang rukun-rukun yang fardhu-fardhu yang sentiasa berminat dan sentiasa mendalami ilmu-ilmu agama di samping tidak mengabaikan tuntutan hidup di dunia.
Orang cerdik yang sebenarnya ialah orang-orang yang kenal Allah dan Rasulnya - bodoh macam manapun, miskin atau hina macam manapun jika kenal Allah maka cerdiklah orang tu - sebaliknya bijak macam manapun, kaya dan pangkat tinggi macam manapun tetap dikira bodoh jika tak kenal Allah. Sebab itulah tauhid ialah setinggi-tinggi dan semulia-mulia ilmu kerana ia membahaskan tentang zat dan sifat yang maha mulia, inilah ilmu mengenal Allah.

Kita mesti jadikan diri kita cerdik di dunia dan cerdik di akhirat, nak cerdik di akhirat salah satu syarat utamanya ialah kena kenal Allah dengan kenal yang jazam iaitu tanpa ada syak,zhan dan waham. Dengan kelas tauhid di surau-surau dan di masjid-masjid yang semakin sukar ditemui pada masakini maka makin berlipatgandalah bilangan puak-puak yang cerdik di dunia bodoh di akhirat atau bodoh di dunia dan akhirat, walhal seperti yang telah dinyatakan di awal tadi orang bodoh pun boleh kenal Allah, lalu jadilah ia cerdik - Ok jumpa lagi.

No comments: