Sunday, December 18, 2011

Guru Sementara

Guru sementara ialah guru tidak terlatih yang diambil oleh Kementerian Pelajaran untuk ditempatkan di sekolah-sekolah yang kekurangan guru terlatih/tetap.Pada satu masa dulu semua guru sementara adalah tidak terlatih,kebanyakannya diambil daripada lepasan SPM.Pada era tahun 80-an dan 90-an semua guru terlatih yang baru keluar daripada universiti atau maktab perguruan boleh dikatakan 100 peratus berjaya mendapat tempat sebagai guru sama ada di sekolah menengah atau rendah,tidak ada yang menganggur.

Namun mulai awal tahun 2000 hingga kini, berlaku satu fenomena baru iaitu mereka yang mempunyai ijazah perguruan dari universiti tertentu terutamanya yang bukan tajaan Kementerian Pelajaran tidak lagi mendapat tempat secara automatik sebagai guru di sekolah.Seterusnya kini sekiranya terdapat keperluan guru sementara di sekolah maka yang diambil oleh kementerian ialah GSTT (guru sandaran tidak terlatih) daripada kalangan pemegang ijazah tidak lagi pemegang SPM seperti satu masa dulu.

Orang-orang tua dulu sangat suka jika anak-anak mereka memilih kerjaya guru,katanya guru ada banyak cuti dan lagi pukul satu atau dua petang sudah boleh balik rumah sudah dapat bersama anak-anak dan isteri,lagi pun apabila ibu bapa sakit-demam atau jika ada kenduri-kendara anak-anak yang kerja guru inilah yang punyai lebih masa untuk membantu.Begitulah premis fikiran ibu-bapa pada satu masa dulu berkaitan kerjaya guru.Adakah ianya masih benar pada hari ini? Kini ada ura-ura yang kuat meminta guru bekerja hingga jam 5.00 petang seperti kerjaya lain juga.Maka jika terlaksana nanti pukul 6,7 atau 8 malam barulah guru tiba di rumah macam mereka dalam profesion lain,lebih-lebih lagi guru yang tinggal di bandar-bandar besar seperti KL yang jalanrayanya sentiasa penuh sesak.Maka akan berlakulah pula fenomena anak-anak guru pun akan terabai seperti juga anak-anak orang lain.Maka pada masa itu mungkin guru tidak lagi sentiasa menjadi pilihan nombor satu untuk dijadikan menantu atau isteri.

Pengalaman pertama menjadi guru ialah pada hujung tahun 70-an,iaitu menjadi guru sementara di sekolah arab Pendang -dah lupa sama ada selepas SPM,STPM atau semasa cuti UPM. Masa tu Ustaz Non adik Mak Lang Jah masih belajar di sekolah tersebut. Gaji lebih kurang RM200 sebulan begitu,maklumlah sekolah agama rakyat.Berapa lama mengajar pun dah tak ingat, mungkin 3 bulan.Pergi sekolah naik basikal parking di rumah Pak Long Mihat (datuk Shahmi)di belakang pekan Pendang, dari situ berjalan kaki lebih kurang 1km ke sekolah di seberang sungai Pendang-Mana boleh cikgu bawa basikal hingga ke kawasan sekolah,leceh tak ada standard! Malu pada anak murid! Cuma adalah satu-dua kali pergi mengajar pinjam motosikal CB100 Samad (anak Mak Ndak Siah,Pak Ndak Eil sebelah rumah Pak Teh Sahak) ikut jalan Gajah Mati,pun parking di rumah Pak Long Mihat sebab menunggang tanpa lesen.

Pada tahun 1967 atau 1968 semasa di darjah 3 atau 4 mungkin,terdapat dua orang guru muda/bujang lepasan maktab perguruan yang baru bertugas di SK Paya Kerchut iaitu Cikgu Yusof Dan Cikgu Elias, jika tak salah kedua-duanya orang Johor. Mereka berdua pergi ke sekolah dengan menaiki basikal dari rumah sewa yang jaraknya lebih kurang 1km.Oklah sebab zaman tu majoriti orang kampung tunggang basikal saja,motosikal adalah satu-dua buah. Dua oarng guru muda ni menunggang basikal kadang-kadang agak laju.Khabarnya pada suatu pagi agaknya dek kerana menunggang dalam keadaan laju basikal Cikgu Elias telah terlanggar pangkal pokok kelapa hingga beliau jatuh terpelanting,menurut kata saksi yang melihat,nasib baik beliau tidak apa-apa.
Cikgu Elias ni agak kelakar orangnya berbeza dengan Cikgu Yusof yang agak serius.Semoga mereka berdua sentiasa dicucuri rahmat oleh Allah SWT,Amin.
Sekian dulu,terima kasih.

No comments: