Thursday, July 14, 2011

Tanggungjawab Keselamatan

Dalam situasi aman dan normal,kehidupan kita berjalan macam biasa,dalam konteks ini keselamatan diri sendiri serta keluarga kita,sentiasa diawasi oleh pihak berkuasa seperti polis dan tentera,malah di setengah-setengah tempat ada pula rukun tetangga ataupun sekuriti swasta. Namun harus diingat,dalam situasi tidak aman seperti pergaduhan sesama sendiri,antara kaum atau mungkin serangan oleh pihak luar,tentu akan mencetuskan keadaan kelam-kabut dan kacau-bilau hingga sampai pada satu tahap mungkin pihak berwajib tidak mampu lagi menjamin/mengawal keselamatan rakyat dan keamanan negara. Contoh andaian ini boleh dilihat seperti yang sedang terjadi di Iraq,Afghanistan,Palestin dan contoh terdekat ialah di Selatan Thai dll.

Akan tiba satu ketika,apabila urusan keselamatan diri dan keluarga sebahagian besarnya kalaupun tidak semua akan terpikul di atas bahu sendiri masing-masing,iaitu tanggungjawab mencegah jenayah dan melawan penjenayah seperti rompakan,samun,pecah rumah,gangster dsbnya yang sentiasa berlaku di dalam masyarakat kita tanpa mengira musim,malah yang pasti kadarnya tentu akan lebih tinggi jika keselamatan negara sudah di luar kawalan pihak berkuasa seperti dinyatakan di atas.

Justeru,dalam keadaan ini (minta simpang),maka masing-masing perlulah menjaga sendiri diri serta keluarga dengan apa cara sekalipun.Keadaan ini telahpun menjadi kenyataan semasa era pemerintahan Jepun dulu,diikuti pula semasa pemerintahan Bintang Tiga (komunis),sehingga pihak pemerintah waktu itu terpaksa membentuk unit 'home-guard' di kalangan orang kampung bagi menjamin keselamatan harta benda dan penduduk kampung masing-masing terutamanya pada waktu malam.

Kerana memikirkan situasi-situasi seperti inilah yang boleh berlaku dari masa ke semasa maka orang tua-tua dahulu melengkapkan diri mereka setidak-tidaknya dengan serba sikit ilmu mempertahankan diri yang secara amnya terbahagi kepada dua aspek iaitu pertahanan diri fizikal seperti mempelajari ilmu persilatan yang banyak terdapat di negara kita dan pertahanan diri nonfizikal iaitu amalan-amalan wirid tertentu yang kebiasaannya diamalkan setiap hari selepas solat maghrib dan subuh. Inilah dua aspek petahanan diri yang sepatutnya sentiasa diambilberat serta dijadikan semacam 'satu kewajipan' di dalam semua keluarga orang Islam khususnya.
Mungkin aspek yang kedua itu lebih mudah dipraktiskan tanpa mengira lelaki atau perempuan kerana ia tidak terikat sangat dengan faktor kewangan,kesihatan,kesibukan kerja/belajar,ruang dan masa.Ingatlah sejarah selalu berulang.Ingatlah jangan dah terantuk baru nak terngadah.Ingatlah jangan dah nak terberak sangat-sangat baru sibuk nak menggali lobang.Ingatlah.
Ok,jumpa lagi.

No comments: