Sunday, January 30, 2011

melayu lebih iman Vs melayu kurang iman

Keimanan ialah satu persoalan yang abstrak. Ia bukan macam sembahyang,puasa,zakat, naik haji dll yang boleh dilihat dan dinilai oleh mata kasar. Maksudnya,jika seseorang muslim itu tidak melaksanakan ibadah-ibadah tersebut maka lambat-laun orang ramai akan tahu juga. Namun, tidak demikian halnya dengan elemen keimanan dalam diri seseorang kerana ianya merupakan rukun iman yang mesti ditasdiqkan di dalam hati/kesimpulan iman. Dan hanya iman yang jazam yang tiada syak,zhan dan waham sahaja yang Allah terima. Soalnya,macam mana kita boleh tahu iman seseorang itu jazam atau tidak,macam mana cara kita nak menilai. Kalau sekadar ucap salam atau mengucap dua kalimah syahadat,ada pemimpin-pemimpin Cina Buddha pun yang jauh lebih fasih daripada sesetengah orang Islam sendiri.

Apa cara kita nak menilai atau nak membanding kualiti keimanan atau keislaman seseorang itu dengan seorang lain secara konkrit atau secara kuantitatif? Macam mana kita nak mendakwa pada masyarakat umum bahawa Leman parti islam lebih tinggi imannya daripada Leman parti melayu,sedangkan kedua-dua Leman ini kebetulan sama kuat sembahyang lima waktu dan sama kuat puasa ramadhan dll. Atau mungkin kedua-dua orang Leman ini memang tak berapa rajin nak sembahyang serta selalu kena 'gastrik' bulan ramadhan. Lagi pun ada Hadis Nabi SAW yang bermaksud: Sesiapa yang akhir hayatnya dapat mengucap kalimah syahadah maka ia masuk syurga. Diharap (dengan baik sangka) dapatlah kedua-dua Leman di atas mengucap dan seterusnya Allah masukkan mereka ke dalam syurga. Itu saja syaratnya - Kenapa nak ditambah lagi dengan syarat-syarat lain pulak? Kenapa orang yang dah tentu-tentu mengamalkan rukun islam dan rukun iman apabila dia mati sahaja, tup-tup dikatakan tidak mati dalam iman? Seterusnya kenapa pula orang yang tentu-tentu terang-tarang tidak pernah beriman,tup-tup dikatakan hidup dan matinya cuba digambarkan sebagai lebih beriman daripada orang yang telah lama turun temurun beriman? Ni Apa ni? - Maka makin bertambahlah kepeningan dan kekeliruan orang Melayu. Dah le orang bukan Melayu/bukan Islam siang malam dok bagi Melayu celaru dalam politik,ekonomi,budaya dan terkini dalam sejarah negara-bangsa,pada masa yang sama ada pulak Melayu lain (Islam lain??) dok bagi Melayu keliru dan celaru serta haru-biru dalam perkara islam,iman dan ihsan. Dan fenomena ini tidak menunjukkan tanda-tanda ia akan reda,malah kelihatan semakin meningkat dari masa ke semasa. dalam keadaan begini masih bolehkah kita berkata 'Melayu takkan hilang di dunia' - Memang le takkan hilang, macam firaun pun sapa kata firaun hilang,firaun tak hilang,tapi dok ada dalam muzium di Mesir le, jadi bahan tontonan pelancong domestik dan antara bangsa.

Belum faham gak lagi? Okay macam nilah! Mengikut hukum adat, boleh ke orang Melayu menumbangkan Malayan Union 1946 jika yang bangun menentang waktu tu hanya terdiri daripada orang Melayu yang sempurna/jazam iman sahaja,yang tak pernah sejak kecil tinggalkan solat dan puasa sahaja sedangkan melayu-malayu lain yang dilabel tidak/kurang iman diarahkan duduk di rumah jadi penonton cuma. Tentu tidak. Hakikatnya,semua orang melayu tanpa mengira siapa dia telah bangun secara besar-besaran menentang Inggeris. Maka tumbanglah Malayan Union.

Belum faham gak lagi? Okay, Pada adatnya, boleh ke sebuah majlis perkahwinan yang melibatkan tiga pasangan pengantin tiga beradik dengan jemputan 5 ribu orang dengan menumbangkan 3 ekor kerbau jantan boleh berjalan dengan lancarnya dari peringkat awal hingga akhir jika dalam mesyuarat pra majlis/mengumpul waris lalu Tok Sidang pun mengeluarkan arahan kerja begini: 'Dalam majlis ini nanti, saya dan Hj.Leman selaku tuan rumah hanya mahukan tukang masak serta pembantu-pembantunya,kendarat/mentara,tukang basuh pinggan-mangkuk,juru hidang,pelayan tetamu,juru kutip pinggan-mangkuk kotor dan lain-lain kerja hanya terdiri daripada
mereka yang jazam iman,yang tidak pernah meninggalkan solat dan puasa,yang telah pergi haji sahaja,yang ahli parti....sahaja yang lain daripada tu jangan cuba pandai-pandai nak masuk campur'. Cuba bayangkan orang-orang seperti kategori disebut oleh Tok Sidang tu cuma ada 4-5 orang sahaja dalam kampung/taman tu,itupun umur masing-masing dah 60-70 tahun ke atas - Sama-sama kita tengok kalau tak telokop majlis tu jangan panggil nama aku.

Demikianlah juga, bolehke darurat 1948 serta gerakan komunis dalam hutan serta agen-agennya di bandar dihapuskan, jika misalnya askar yang kadang solat kadang tidak kadang puasa kadang tidak, diarahkan tinggal di kem-kem tak perlu masuk belantara cari komunis. Hakikatnya tidak demikian. Semua anggota tentera kita telah berjuang bermati-matian kerana cintakan negara itu sebahagian daripada iman. Dan ada yang syahid sebagai bunga bangsa - Bila negara dan aman,dah senang lenang,dapat tidur malam hingga terlajak subuh.Lain pulak jadinya. Cakap pun dah pooSingh pooSingh sini , yang dah lama turun temurun beriman dicap sebagai tidak/kurang beriman, yang sah-sah tak beriman/kafir harbi dilayan macam ahli syurga.
Pening-Pening! - Ada Melayu yamg lebih teruk daripada kuan yew kerana berfaham kebangsaan. Pening-Pening! - Apa perbezaannya Melayu yang berjuang untuk menegakkan Islam dengan Melayu bersemangat kebangsaan yang juga berjuang bagi menegakkan Melayu yang beragama Islam? Keliru-Keliru. Islam di Malaysia ini duduk pada pokok-pokok getahkah? Atau pada pokok sawitkah? Pada kambingkah? Pada ayam-itikkah?

Justeru macam manakah kita nak klarifikasikan semangat islam dan iman yang ada pada Leman parti islam dengan islam dan iman yang ada pada Leman parti melayu - Umpama macam sebatang besi yang dibakar di dalam relau hingga panas membara merah menyala, so dalam situasi ini; bilakah besi itu mesti menjadi besi dan bila pula besi tersebut mesti menjadi api,sebab kini besi dan api serentak telah menjadi 2 dalam 1. Pening-Pening!. Kacau-Kacau!. Serabut-Serabut!

Ingatlah,mungkin melayu yang zahirnya kelihatan baik akan mati sebagai melayu jahat,dan melayu yang pada zahirnya kelihatan jahat akan mati sebagai melayu baik. Ingatlah selalu, kadang-kadang Allah merahsiakan keakrabanNya dengan seseorang hambanya daripada mata masyarakat umum.Ingatlah Habib Noh seorang Wali Allah tersohor pakaian sehari-hariannya hanya seluar panjang dan berbaju kemeja sahaja.
Semoga tidak berapa lama lagi akan lahirlah seorang pemimpin Melayu yang dapat menyatupadukan semua orang Melayu di Malaysia. Amin - Sekian,jumpa lagi.InsyaAllah.

2 comments:

Anonymous said...

Bari, Assalaamu'alaikum!

Saya agak yakin yg kita sekelas mase KIK dulu.

Dah ada kawan lama kontak tak? Kita orang port kat facebook..

Silalah join. Url saya facebook.com/hilmy1

Wassalam.
hilmy mujahid

Azizan said...

Bari, ini Azizan ..