Monday, November 15, 2010

Musuh

Musuh usah dicari. Ertinya jangan mencipta musuh. Tapi harus diingat,kadang-kadang musuh yang mencari kita. Soalnya macamana pulak dia boleh menjadi musuh kita. Adakah ia terjadi tanpa disedari? Atau sebaliknya. Musuh di kalangan manusia biasanya wujud berpunca daripada rasa tidak puas hati/marah berkaitan sesuatu/beberapa perkara. Soalnya bukan senang untuk memuaskan hati semua orang di sekeliling kita,dan bukan senang untuk hidup di sebuah tempat yang tak ada seorang manusia pun di sekeliling. Ada musuh tradisi dan ada musuh yang dicipta sendiri, contoh musuh tradisi ialah iblis laknatullah, ia menjadi musuh kita sejak zaman Nabi Adam AS hinggalah kiamat kelak. Iblis ialah jenis musuh yang dia mencari kita seperti juga penyamun yang pecah masuk rumah kita letak parang di leher jam 3.30 pagi (tidak dinafikan memang terdapat juga yang sengaja mencari iblis). Sementara musuh yang dicipta pula akan wujud apabila kita mengambil sikap untuk bermusuh dengan orang lain, tak kiralah atas apa alasan pun.

Musuh tinggal dalam dua tempat, iaitu musuh di luar dan di dalam diri kita. Musuh yang di luar terdiri daripada manusia, haiwan dan alam sekitar. Sementara musuh di dalam pula terdiri daripada sifat malas, haloba, kedekut,takbur,bongkak,
pemarah,tidak amanah,dengki-kianat dsbnya. Seterusnya, jika kita asyik melayan musuh yang di luar maka kita tidak akan ada masa untuk melawan musuh yang di dalam,begitu juga jika kita menumpukan sebahagian besar masa untuk melawan musuh yang di dalam maka kita tidak akan punya masa untuk melayan musuh-musuh di luar sana yang memang sangat suka jika dilayan.

Jika mahu hidup tenang serta bahagia jangan ada musuh. Mustahil langsung tak ada
musuh. Jika ada juga musuh,biarkanlah dia saja yang bermusuh sebelah pihak, kita tak usahlah bermusuh dengannya. Mana boleh!. Boleh,jika permusuhannya tidak sampai ke tahap memudaratkan fizikal dan emosi. Sebaliknya jika ia sampai mengancam tubuh badan,nyawa,harta atau keluarga maka perlulah bangun melakukan sesuatu.

Kita tidak boleh mengawal/mengubah orang lain. Kita cuma boleh mengawal/mengubah diri kita sahaja. Justeru kawallah diri sendiri pastikan agar tidak menjadi musuh kepada orang lain. Secara umumnya semua orang ada orang lain yang tidak menyukainya.
Jika tidak dapat menewaskan musuh (yang jenis manusia) tukarkan dia menjadi kawan kita. Soalnya bolehkah berkawan dengan musuh? Boleh jika sekadar berkawan biasa,asalkan kita tidak mengikut perangai-perangai buruknya. Tapi kenalah lebih berhati-hati kerana dikhuatiri ia bertukar menjadi musuh dalam selimut pula - Kemahiran menewaskan (menguruskan) musuh-musuh hanya dimiliki oleh segelintir insan cuma - Jumpa lagi insyaAllah.

No comments: