Monday, November 22, 2010

Minta

Daripada kata dasar minta,terbitlah frasa kata meminta-minta,minta maaf,minta izin,minta laluan,minta kebenaran,minta sedekah,minta nyawa,minta simpati,minta hutang,minta doa,minta derma,minta itu dan minta ini. Ada jenis minta yang positif dan ada yang negatif.Yang positif seperti minta doa,minta maaf,minta izin dsb. iaitu jenis minta yang disuruh oleh syarak serta yang ada menunjukkan ketinggian nilai budi seseorang.

Minta yang jenis negatif pula seperti minta sedekah,minta berhutang,suka meminta-minta dll sebab agama memberikan kemuliaan yang tinggi terhadap seseorang yang berusaha sendiri dalam memenuhi apa saja keperluan hidupnya seharian,contohnya seorang penoreh getah yang mengumpulkan wang sedikit-sedikit selama 20 tahun untuk menunaikan fardhu haji, iaitu mereka yang sentiasa berasa cukup dengan apa yang seadanya tanpa perlu meminta-minta daripada orang lain.

Cuma dalam era kehidupan yang serba moden hari ini yang penuh dengan pelbagai cabaran,dengan sumber makanan serta lain-lain sumber asli bumi yang kian berkurangan diikuti pula oleh agihan yang tidak seimbang,maka bolehkah kita membebaskan diri 100 peratus daripada fenomena 'meminta' ini. Bolehkah?. Hatta ayam itik serta arnab pun akan menerkam kaki tuannya jika ia dalam keadaan kelaparan dan kehausan. Bagaimana jika ada penduduk dunia yang dilanda banjir besar,tsunami,puting beliung,gempa bumi,rumah terbakar,bolehkah golongan malang ini diseru agar terus berdikari tanpa mengharapkan bantuan.

Meminta berhubung rapat dengan memberi. Meminta akan meningkatkan apa yang sedia dimiliki,sementara memberi akan 'mengurangkan' apa yang sedia ada pada seseorang,sebab itulah sesiapa pun lebih selesa meminta daripada memberi walaupun dia tahu tangan yang di atas lebih baik daripada tangan yang di bawah.

Dalam isu ini sebenarnya Tuhan mahu menguji keimanan serta ketaqwaan pihak yang meminta sama ada dia mahu terus meminta atau sebaliknya. Sebenarnya Tuhan juga mahu menguji pihak yang sepatutnya memberi sama ada mahu memberi dengan ikhlas atau tanpa ikhlas atau enggan memberi langsung.

Akhirnya,adakah sama antara 'minta sesuatu' dengan 'mengharapkan sesuatu'. Namun ada juga peminta yang jahat,iaitu diberikan betis mahukan paha kerana puak-puak ini tidak reti/tidak mahu mengamalkan nilai murni 'orang berbudi kita berbahasa orang memberi kita merasa',puak ni bukan sekadar meminta-minta malah sampai mendesak-desak. Ok,jumpa lagi.

No comments: