Friday, October 16, 2009

Mari Memasak

Menurut sebuah artikel di dalam majalah Mickey, beberapa ribu tahun dahulu seketul daging/ubi telah terjatuh ke dalam api/bara api secara tidak sengaja,kemudian diambil semula dan dimakan, didapati rasanya jauh lebih sedap, sejak peristiwa itulah maka manusia mendapat idea/ilmu untuk memasak dahulu makanan berkenaan sebelum dimakan. Kemahiran memasak sangat penting, sama pentingnya kalau pun tidak lebih dengan kemahiran memandu, bercucuktanam,bertukang kayu, membasuh dsb. Kadang-kadang kita terlepas pandang atau mengambil mudah dalam menguasai bidang kemahiran memasak ini.

Seorang ibu yang pandai memasak pelbagai masakan akan dapat menawan kasih sayang anak-anak, isteri yang mahir memasak akan dapat menakluki hati sisuami, suami yang pandai memasak dapat menyelamatkan keadaan, anak-anak yang minat memasak ibu jadi senang dan kawan-kawan pun suka. Malah hari ini dunia masakan telah menjadi salah satu kerjaya yang lumayan. Lihat saja Chef Wan personaliti yang bertanggungjawab memberi wajah, senario dan perspektif baru terhadap bidang masakan di Malaysia. Kini terdapat banyak IPTA dan IPTS yang menawarkan pengajian dalam bidang ini pada peringkat diploma mahupun ijazah di negara kita.

Memasak boleh dijadikan satu hobi masa lapang selain melancong, membaca, menonton, berkebun, futsal, memelihara ayam,angsa,ikan betuk,kucing dll. Ada banyak resepi (Pelbagai nasi, lauk-pauk,kuih-muih,minuman) yang menanti untuk dicuba (beberapa resepi telahpun dicuba dan berjaya). Kita ada 156 buah majalah Saji yang dilanggan sejak keluaran pertama pada tahun 1996, jika setiap majalah katakan ada 30 resepi, maka kita ada hampir 5,000 resepi untuk
dicubamasak. Ertinya setiap kali cuti panjang tak ada kerja lain lah - Itu belum termasuk resepi keluarga turun temurun yang perlu dikuasai seperti nasi daging, murtabak, limpa goreng berempah, kerabu perut, solok ikan kembung/temenung, bantut ikan terbuk, serundimg udang/daging, pulut sekaya/seri muka, tepung talam, dangai, qasidah, tepung bungkus, pulut dakap dll.

Dalam keadaan harga barang-barang yang sentiasa naik setiap hari, diikuti dengan lonjakan harga katering, maka untuk majlis-majlis jamuan yang melibatkan 30 hingga 40 orang tetamu/jemputan seperti majlis tahlil, doa selamat, 'open house' dan harijadi umpamanya, jauh lebih menjimatkan jika menunya dimasak sendiri - Yang penting jangan jadi macam sebahagian besar peniaga pasar ramadhan sudah lah, masakan tak tentu arah rasa.

Disarankan, walau apa pun kerjaya kita, sama ada guru, doktor, doktor gigi, engineer, pilot, polis apa saja, jadikanlah bidang masakan ini sebagai pelengkap, sebagai nilai tambah/value added kepada diri kita. Selamat mencuba resepi-resepi baru sambil mempertajamkan lagi resepi lama. "memasak mengeratkan keluarga hidup ceria". Sekian.

6 comments:

abd.bari jr said...

dah lame xonline...
kat sini cili pedas btol...
buh sikit pon bedengus bole rase wap panas...

ni num baru...
+447936871754
ba tlg ckp kat mak num lame tu dah xpkai...
lepas tu....nak mesej kat num celcom anas tu pon boleh...anas on 2 henpon..

Hasanah said...

bunas..
apa khubar?
add le akuny ym..
berjanggut aku tunggu

koleng said...

entri ni den nk dedicate khas utk omak den.lopeh ni buleh hari2 belek buku saji pastu masakla lam 5 nam laok sohari.mcm zaman mudo2 dlu suko yo den tgk masak bondo polik2 ha.yg spesel skek mak masak x pnh jumpo kat tompek laen adolah kari kotam, solok ikan,kerabu poghut, lakso pun sodap jgk,den pun buleh masak.kadang ado sodap e kadang raso mcm kureng sodap,nak tau sodap ko x, den tgk abah den ngn adek den (mat anas) makan,kalo tambah laei maknonyo sodap la tu,kalu x tambah laei x sodapla maknonyo, nampi x taula pulak kalau time den masak lambek bonar sumo da kobulor, x sodap pun tolan jugak..tp den x ghoti ha buek kueh n kek. ontah apo pasa x ponah nak jadik ha.sudah e angso ngn ayam den jugak yang tulung abihkan.sekian timo kaseh

eden pon ghoti gak masak said...

den pon ghoti jgk masak.
bilo baco majalah saji tu
sumo bondo nak dicubo..
tp akhirny
x tercubo!
itula masalah esei
sekian dahulu..

alawi4249 said...

apo to...acik tukang raso jo laaa...

Anonymous said...

apo to