Wednesday, August 26, 2009

Ramadhan ( 3 )

Ada 12 bulan dalam setahun. Namun, Ramadhan ialah bulan yang paling mulia serta sangat unik. Antara keunikannya ialah semua orang Islam tidak dibenarkan makan atau minum pada siang hari sepanjang bulan berkenaan. Mereka yang dibolehkan makan dengan syarat tertentu hanyalah golongan bayi, kanak-kanak, orang sakit, orang sangat tua, perempuan mengandung/menyusu anak dan orang musafir, yang lain malam baru boleh makan. Keunikan lain ialah dalam bulan ini ada malam lailatulqadar, solat sunat terawih, berbuka puasa, makan sahur, makan moreh, ramai orang pergi masjid/surau kerana nak sembahyang walaupun bulan-bulan lain tak berapa rajin nak sembahyang (baguslah jika ini jadi titik perubahan), perasaan seronok ketika berbuka dan seronok menanti ketibaan hari lebaran - seronok yang tak boleh nak digambarkan dengan perkataan.

Lagi 7 hari nak raya, dah mula pasang pelita raya pada malam hari - dulu-dulu pelita raya berfungsi untuk menerangkan rumah dan halaman rumah serta untuk mencantikkan dan menceriakan suasana malam kerana belum ada elektrik - hari ini pelita raya hanya untuk hiasan semata-mata. Nak beli pelita raya tak ada duit, so pergi cari buluh potong ikut ruas-ruas, tebuk lubang,masukkan sumbu daripada kain buruk, isi minyak tanah dan cucuh/nyalakan. kalau pelita tak ada, minyak tanah pun tak menemu, maka halaman rumah masih boleh diterangkan pada malam raya dengan menggunakan pelita tempurung kelapa - caranya mudah saja, cari tempurung kelapa banyak-banyak, tebuk lubang di tengah-tengah, ada sisi tempurung yang dah sedia berlubang, susunkannya ikut posisi terlentang pada sebatang anak kayu hidup/besi kemudian cacakkan ke tanah besi yang telah dipenuhi susunan tempurung tersebut, sebaik-baik tingginya sama paras bahu atau lebih, bila hari dah malam, cari tiub basikal lama, lantun pun boleh, nyalakannya dan letakkan pada tempurung yang paling atas, nanti semua tempurung tersebut akan terbakar/menyala satu demi satu sikit demi sikit dari atas ke bawah, untung-untung boleh tahan sampai subuh.

Keunikan lain dalam bulan ini ialah semua budak tak takut nak keluar rumah waktu malam kerana cukup yakin semua hantu syaitan telah diikat dan dirantai oleh Tuhan, itulah yang diberitahu dan diindoktrinkan oleh ibu bapa kepada anak-anak. Bulan-bulan lain bukan main takut jika nak terbuang air besar waktu malam sebab tandas nun jauh tepi sawah bawah pokok rembia, sangat takut kalau kena suruh pergi kedai beli cerut atau lain-lain barang kerana kedai terhampir ialah 3 kilometer serta terpaksa menempuh beberapa tempat yang dianggap 'keras' .
Atau, tiba-tiba emak suruh pergi angkat air di perigi, memang takut. Tapi, dalam bulan puasa tak takut hantu langsung, semua hantu dah kena ikat apa nak ditakutkan, kalau tu jam hantu dapat dilihat, boleh pergi sengkeh kepala dia, apa dia boleh buat sebab tangan dan kaki dah kena rantai.

Dulu-dulu, tilawah al-quran diadakan dalam bulan puasa, kalau tak silap kedua-dua peringkat kebangsaan dan antarabangsa berturut-turut dijalankan dalam bulan Ramadhan. Apabila sampai masa tilawah, maka tiap-tiap malam kecik besar tua muda pergi ke rumah Pak Lang Kadir menonton siaran langsung di televisyen selepas solat terawih. Zaman tu belum lagi ada karaoke, belum ada konsert sana konsert sini, astro dan internet pun belum ada, tv pun masih hitam putih, kebetulan bulan puasa pula ialah bulan untuk beribadah, maka pada waktu malam, semua keluarga muslim di kampung dan di bandar di Kedah dan di Melaka malah di seluruh pelosok negara semuanya tahu dan menonton tilawah alquran pada waktu itu, kalau yang tiada tv boleh ikuti siaran langsung di radio. Begitulah besarnya impak dan pengaruh tilawah ke atas orang Melayu pada zaman itu. Setelah negara dah maju, orang bijak pandai pun dah ramai, maka tilawah dipindahkan ke bulan lain, lalu pengurusan tilawah jadi lebih senang namun impaknya bagaimana? - Yang pasti menonton dan mendengar hanya yang berada di dalam dewan tempat tilawah tersebut berlangsung sahaja, yang lain yang di rumah lebih baik saja tonton HBO, movie, Nasional Geographic, sukan astro dan banyak lagi hiburan lain yang jauh lebih menarik - begitulah nasib tilawah zaman IT - begitulah jadinya jika kita melaksanakan sesuatu perkara tanpa mengambil kira faktor kesesuaian masa, suasana dan psikologi kumpulan sasaran/masyarakat Melayu - tidak bolehkah tilawah dikembalikan semula ke pangkuan Ramadhan? Sekian dulu.

3 comments:

anas said...

bukan dlu2 je ade tv itam putih, skrg ni pon dah ad...terponggok tepi almari bku tu...

dlu2 takde mrcun ke...... tige2 part pnat tggu crite budak2 men mercun....

dlu anas ad dgr crmah dpd Abu Hasan din...die ckp buln rmdhan setan xdiikat pn....xigt cmne care die trgkan...,

mah said...

waiting for new update. dlu org x men mercunle..org men meriam ha

baba said...

maksud diikat mungkin tak macam kita ikat lembu untuk di sembelih, tapi barmaksud Allah tak izin iblis ganggu kita dlm rmdhan, ada perbezaan pendapat ttg hal ini, mungkin jg ia dikurung, mcm pemain ular dia tidur dg ular pun ular tak patuk sbb Allah tak izin.