Monday, June 29, 2009

Insan Seimbang


Umur umat ini makin lama makin pendek, tak macam umat dulu-dulu, umur sampai ratusan malah ribuan tahun pun ada - hidup cuma sekejap tapi macam-macam nak buat/nak kena buat - nak belajar, nak mengajar, nak bermain, berehat, bekerja, melancong, berjiran, bermasyarakat, berkebun, berkahwin, menguruskan keluarga, nak jadi cikgu, nak jadi ustaz, imam pun nak jadi, menguruskan itu menguruskan ini dan macam-macam lagi. Kata ulamak perut kena dibahagi tiga iaitu ruang untuk makanan, udara dan air. Usia kita pun terbahagi tiga iaitu usia kanak-kanak, muda dan tua kecuali jika meninggal masa kanak-kanak tak dapatlah gemulah tersebut usia yang lagi dua tu. Bulan pun kena bahagi tiga iaitu awal bulan, pertengahan bulan dan hujung bulan, tahun pun sama macam bulan. Pendek kata ada banyak lagi perkara yang kena bahagi tiga, cubalah fikir.
Oleh kerana pelbagai benda nak dibuat sedangkan setiap hari cuma ada dua puluh empat jam sahaja, maka kenalah setiap hari yang dilalui dibahagi tiga iaitu masa untuk diri sendiri, keluarga dan masyarakat. Ada orang yang tidak berapa faham tentang pembahagian masa ini, justeru inilah salah satu punca yang melahirkan golongan orientalis, ateis, materialistik, individualistik dan lain-lain lagi - Kata nak jadi insan seimbang. Nak lahirkan insan seimbang. Apa yang seimbang? Seimbang jasmani, emosi, rohani dan inteleks, seimbang dunia dan akhirat. Nak jadi manusia seimbang kenalah pandai bahagikan masa - Jika tidak pandai bahagi masa, mungkin kita akan mati dalam keadaan belum/tidak seimbang. Nak seimbang macam mana kalau pagi fikir kerja, tengahari fikir kerja, petang fikir kerja, siang malam fikir kerja, muda sampai tua fikir kerja, mimpi kerja mengigau pun kerja. Rumah besar boleh buat, dusun/kebun besar boleh usahakan, aset macam bukit, sekali basuh/gosok kereta sampai berjam-jam - hal agama tunggu dulu, nanti pencen aku belajarlah aku dalamilah - kau tak faham ka, buat rumah buat kebun cari harta basuh kereta pun agama jugak, tuu diaa!
Umur dah banyak/lanjut, tiap-tiap kali solat (jika solatlah) masih lagi dok baca fatihah yang dihafal masa umur empat tahun kelmarin dengan gayanya sekali, wuduk entah betul entah tidak, tomakninah entah ada entah tidak, kat mana nak tomakninah pun tak tau, qosot ta'arut ta'ayin tu apa benda? Entahh, bersara nanti aku belajar le, yang engkau tiba-tiba nyebuk ni apa hal, kubur kan masing-masing, engkau pun belum tentu lagi dapat masuk syurga, tuu diaa! - Itu baru hal feqah, baru usik sikit, belum lagi cuit hal aqidah dan tasauf, memang tunggang-langgang - Dunia yang hanya tempat singgah sebentar ni bekalan bukan main banyak, punya pulun macam nak rak, akhirat tempat tinggal selama-lamanya kekal a'radi buat endah tak endah pandang tak pandang saja. Bukan anti dunia bukan suruh buang dunia, kalau urusan dunia 8 jam, logiknya urusan akhirat pun kenalah 8 jam juga, kata nak seimbang nak jadi insan seimbang, makna ikhlas pun tak berapa pasti, seimbang apa!
Kesimpulannya, berdasarkan kepada gelagat masing-masing, rasanya ramai yang belum seimbang, tapi dok perasan sorang-sorang macam dah cukup seimbang - begitulah betapa bijaknya iblis menipu manusia - tapi iblis kan tak boleh menipu orang yang bertaqwa, orang bertaqwa tu macam mana? Kalau dah tak seimbang bertaqwa ke? Kenalah seimbang dulu barulah datang taqwa - Yang penting sekali setiap orang kenalah ada usaha yang munasabah pada akal dan munasabah pada syarak ke arah menjadi insan seimbang, capai tak capai tu urusan Allah SWT. Insya-Allah kita semua dimasukkan oleh Allah bersama golongan hambanya yang bertaqwa, amin.

15 comments:

Anonymous said...

salam....

saje singgah...best baca blog ni...

selalu la update ye....

Anonymous said...

salam....

saje singgah...best baca blog ni...

selalu la update ye....

bangah said...

rasanya ade bnyk lg bende tak seimbang ni..

next paper bgh isnin ni. ophtalmology. doakan

Anonymous said...

ngah.nati ko tunjukla blog n kat nenek

Anonymous said...

Hello,
I have developed a new clean web 2.0 wordpress theme.

Has 2 colours silver and blue, has custom header(colour or image).
I am curently working on it, so if you have suggestions let me know.

You can view live demo and download from here www.getbelle.com
If you found bug reports or you have suggestions pm me.
Wish you a happing using.

many thanks to [url=http://www.usainstantpayday.com/]USAInstantPayDay.com[/url] for paying the hosting and developement of the theme

feacuuddy

Anonymous said...

It's so easy to choose high quality [url=http://www.euroreplicawatches.com/]replica watches[/url] online: [url=http://www.euroreplicawatches.com/mens-swiss-watches-rolex/]Rolex replica[/url], [url=http://www.euroreplicawatches.com/mens-swiss-watches-breitling/]Breitling replica[/url], Chanel replica or any other watch from the widest variety of models and brands.

Anonymous said...

Hello. In a crisis, fell revenue from sales [url=http://rapira-mir.ru]rapira-mir.ru[/url] . Tell my what can be done. Thanks in advance.
Vsem privet. V uslovijah krizisa upal dohod ot prodazh [url=http://rapira-mir.ru]rapira-mir.ru[/url] . Podskazhite chto mozhno sdelat'. Zaranee Spasibo.

Anonymous said...

Hi Folks!

I wanted to share with you a AMAZING site I just came across teaching [url=http://www.kravmagabootcamp.com][b]Krav Maga[/b][/url] Online If you guys have seen the Discovery Channel TV Show called Fight Quest you would have seen their chief instructor Ran Nakash there featured on their [url=http://www.kravmagabootcamp.com][b]Krav Maga[/b][/url] segment. Anyways, let me know what you think. Is training via the internet something you would do?


Best

Ken

Anonymous said...

Get The Beat Deals On [url=http://www.bodybuildingrx.com/products.html]Body Supplements[/url]. You don't take cognizance of how angelic these are for you. Not on a wholesome

diet? Than you need to receive supplements in behalf of your substance or you when one pleases slowly arrest nauseated as you have older. How

close is it to ingest joined portion of vitamins everyday? It's not. And it ordain redeem years on your life! Strain my Gurantee

or your funds back! I purposefulness herself guarentee that you wishes fall ill in good health and remark a huge dissension or you

get your spondulicks side with! No B.S. Meet approval it into the open!


[url=http://www.bodybuildingrx.com/products.html]body building supplements[/url]

Anonymous said...

Best Forex Brokers stp ndd ecn http://4runnerforex.com
free metatrader demo, the top forex broker is 4runnerforex tight low spreads.

Anonymous said...

�Die beheer van die wedstryd bal meer in die eerste helfte weerspieël in die data stat[url=http://www.officialwashingtonredskinsprostore.com/]Robert Griffin III Jersey[/url]
tieke in die eerste helfte[url=http://www.washingtonredskinsprostore.com/ryan+kerrigan+jersey+freeshipping-c-9_28.html]Womens Ryan Kerrigan Jersey[/url]
Juve tot 'n oorweldigende 53[url=http://www.seahawksofficialshop.com/]Authentic Golden Tate Jersey[/url]
8% van die besit Lecce Cube a blueberry
Poor heat tolerance[url=http://www.newyorkgiantsofficialshop.com/]Victor Cruz Limited Jersey[/url]
fatigue or illness[url=http://www.seahawksofficialshop.com/]Nike Russell Wilson Jersey[/url]
should not participate in sports[url=http://www.coltsofficialshoponline.com/]Andrew Luck Jersey[/url]
to avoid heat stroke Some websites have NFL jerseys on sale

Anonymous said...

Okay so we have competing theories and neither side has been able to prove convincingly either way one or the other is entirely correct4 Steps to Use Fears as Friends These are basic[url=http://official49ersjerseystore.com/]Aldon Smith Red Jersey[/url]
not necessarily simple:1 What memories does it bring up? 7
I think I'll stand with Paul on this one "Ask and you shall receive The intense jealousy of others can keep us in our places

Anonymous said...

Signals of change of name we heard more than a year, when Electronic Arts signed an exclusive, 15-year agreement under which he became the owner of rights to use sport in their names famous series of television sports station ESPN However, now many thanks to lingering soreness from off-season neck surgery, his streak of 208 Tory Burch Stella Oxford Pump Dark Vicuna normal period begins will most almost certainly are available to an finish this Sunday as his Colts check out the Houston TexansThe bottomline is that the most important skill to attain in any language is understanding Let us say that we take the most popular of the norepinephrine reuptake inhibitors such as Strattera and ask the following As a result, when an instructor determines the class should learn Arabic alphabet initially then this topic happens to be just what everybody goes over Every National Football League team has at the least forty 5 players, every game the players is elevenThe common thread I find in the wild-card matches is that the Steelers as a 12-4 Wild Card are superior to any combination of teams that may grab your fourth seed or perhaps the third seed
with new fashion style at wwwThe fifth-round pick out of North Carolina threw for 300 yards and two touchdowns - including a game-winning six-yard TD to wideout Kevin Walter with two seconds remaining In the game, he broke several record, below is his main achievements: In 2004, he broke the single season record with 49 touchdowns ball Other studies have shown that if the alignment is maintained with the bones of the midfoot, a cast or walking boot may be sufficient for a minimum of 6 weeks followed by progressive weight bearingSo just how can I improve my gas mileage? and what are the main things about the way I drive that would cause low gas mileage? Well I have done a bit of research and have come up with a few simple ways to increase gas mileage C

[url=http://www.denverbroncosofficialstore.com/]Elvis Dumervil Broncos Jersey[/url]
[url=http://www.greenbaypackersteamproshop.com/]Women's Randall Cobb Jersey[/url]
[url=http://www.officialnflredskinspros.com/]Women's Alfred Morris Jersey[/url]

Anonymous said...

Hello. And Bye.

Anonymous said...

In XMen history, issue 172 of 1983 rejoins Wolverine into the mutant superhero team's fold. His hiatus in Japan, captured in a fourissue limited series, provoked a game change within Logan's life. The wedding [url=http://www.paulsmithland.com/]ポールスミス バッグ[/url] ポールスミス 財布 http://www.paulsmithland.com/ ceremony, as well as the presiding days of preparation, offers a reunion of the becoming veterans belonged to the second student body at Xavier's School for Gifted Youngsters.
I may be behind on my Smallville viewings, [url=http://www.paulsmithland.com/]ポールスミス 財布[/url] ポールスミス バッグ http://www.paulsmithland.com/ but that is because I always choose to watch Brave the Bold first. This show is so awesome. I hate hate hate (and I mean HATE) musicals, but I was blown away by that Music Meister episode. Fahrenheit 451 (1953) is one of the great works of fiction ever written, SciFi or not. This look at a not so utopian future where free thought and dissenting views are outlawed should be required reading in schools. Bradbury stories have been the basis of [url=http://www.paulsmithsunny.com/]ポールスミス 激安[/url] ポールスミス 財布 http://www.paulsmithsunny.com/ many films and TV shows.