Monday, June 28, 2010

Babatok ( 3 )

BT merupakan salah seorang imam surau PN, imam-imam lain ialah Arwah Pak Chik Md. Enoh,Arwah Pak Lang Hj.Hamad dan sekali-sekala Pak Ndak Dahman, imam sekarang ialah Md.Yazid dan 1-2 orang yang lain. BT juga merupakan orang 10 Masjid Paya Kerchut (pegawai syarak/AJK).

BT berkahwin mungkin sekitar umur awal 30-an dengan TK yang berumur 18 tahun. Waktu itu BT baru pulang selepas merantau ke Pattani lebih kurang selama 2 tahun di sana, perantauan BT tersebut ibarat balik ke negeri asal, macam-macam peristiwa di Pattani yang sering BT cerita kepada kawan-kawannya, memang seronok tumpang sama dengar cerita-cerita tersebut.

Pakaian harian BT ialah kain pelikat bersama baju melayu butang tangan panjang separuh lengan dan ketayap putih, jika ke kampung lain atau ke Pendang dll barulah memakai baju melayu biasa serta berserban, jika berbuka puasa mesti ada kurma, minum kopi O panas, suka makan lempeng TK atau roti Kelin Mokhtar cicah kuah kari. Kemana-mana naik basikal, awal 1970-an baru beli motosikal Honda 70cc nombor pendaftaran KC 9619.

Terdapat 2 buah pondok berhampiran PN iaitu Pondok Gajah Mati dan Pondok Chegar, jarak antara kedua-dua pondok ini cuma lebih kurang 1km sahaja. Guru Pondok Chegar ialah Tok Guru Hj.Awang, beliaulah yang mewakafkan tanah kepada Tok Yah Doi yang menjadi tapak Pondok Gajah Mati sekarang ni. Tok Guru Hj.Awang ni pulak sepupu dengan Cher ('chair') Hj Said b. Mohd iaitu datuk TK yang menjadi kadi Kulim masa tu, semua mereka suami dan isteri berasal dari Pattani.

Anak Tok Guru Hj Awang ialah Tok Guru Hj Mohd. Robab (beliaulah yang memilih nama Abd.Bari kepada BT untuk diletakkan kepada anak no.6nya), dan kini anak beliau Tok Guru Hj Sulaiman (dah uzur, mungkin kita boleh ziarah beliau satu hari nanti) yang menguruskan Pondok Chegar, so sama ada nasab sebelah BT atau TK memang kita semua berasal usul dari Pattani. Simpanlah azam agar satu hari nanti kita dapat memijak tanah Negeri Pattani walaupun cuma untuk seketika yang tentunya akan menjadi satu saat yang cukup nostalgik dan penuh bermakna - baba telah merasai pengalaman unik ini kira-kira 10 tahun lalu semasa dalam perjalanan pulang dari Phuket, singgah di Masjid Gersik yang terkenal itu, lalu menanggalkan kasut terus memijak tanah pattani sambil bermonolog sendirian bahawa inilah tanah tumpah darah datuk nenekku - Sekian, jumpa lagi

4 comments:

bgh said...

mane dapat nama ktorg adek-beradek?

dalam kitab atau ada org bagi?


lama hayat motor kc 9619 tu. boleh simpan muzium

baba said...

Ambil dari buku nama-nama anak, Quran, Ahmad BT, Abdul baba, dan ada yang pernah rujuk pada Us.Mahmud Abdul masa di IPI Abim. Konsepnya nama yang mudah dipanggil penuh.

k.ngah said...

sronok tau history family kat kedah.bagus la pak teh crite.klu x,ngah pun xkn paham psl salasilah fmly ni.kadang2 sampai pening kpala dgr baba duk perkenal sedare2 yg jmpe kat kedah.tp best la.ngah rase kalu kumpul cucu-cicit tok yah doi msti MERIAH.ui..ngah boleh bayangkn dlm kpale.truskn usaha pak teh!!bittaufiq wannajah..(n_n'

bgh said...

wah. k ngah ni najihah ke?? ke k ngah lain..

ramai dah smpai sini nmpknya