Wednesday, June 9, 2010

Babatok

Babatok (BT) meninggal dunia pada tahun 1979 pada usia 72 tahun. Pada hari tersebut arwah Awang Pa'K' ada membuat kenduri arwah/aqiqah (rumah arwah berhadapan dengan ladang getah yang Maklang toreh tu), pada sebelah pagi BT datang sembelih kambing, kemudian pulang ke rumah. Petangnya,selepas asar BT baru datang semula untuk makan. Lepas makan biasanya tidak terus balik, dia akan berbual dan bercerita dulu dengan rakan-rakan, dia ada banyak cerita, semua orang suka nak dengar cerita dia. Dah nak hampir maghrib barulah BT balik. Tiba-tiba motosikal yang ditunggang membelok perlahan ke arah kanan jalan dan terus rebah di atas pokok-pokok pagar anak di gigi jalan di hadapan rumah anak Saari yang sempadan dengan ladang getah Pak Chu Him tu, demikianlah menurut cerita Rohani Pak Ngah Kasim yang kebetulan sedang mengikuti BT dari belakang dengan suaminya Nawi. Rohani ialah anak murid Tok Kedah (TK) mengaji Quran. Merekalah yang tolong angkat/pangku BT dan Rohanilah yang berlari kira-kira 200m ke rumah TK memaklumkan kejadian berkenaan. Kecohlah malam tu, ada yang kata BT belum meninggal ada yang kata dah meninggal, tapi sebenarnya mungkin BT dan meninggal di tempat dia terjatuh tersebut. BT pernah bercerita bahawa Syeikh Kadir (seorang ulama) pernah memberitahu Bahawa BT akan meninggal dunia dengan penyakit pening (darah tinggi) sahaja. Memang pun BT tiada apa-apa penyakit lain semasa meninggal. BT mengamalkan berbekam pada setiap tahun.

BT mempunyai 4 orang adik beradik, yang sulung ialah Pak Long Hj. Hussin Pondok Guar Cempedak, beliau merupakan guru pondok, guru istana dan seorang aktivis politik level negeri, adiknya ialah Pak Ngah Hj. Hassan Al-Hafiz Pondok Hampar yang rumah sebelah masjid tepi sungai tu, Pak Ngah Hassan selalu pergi pasar Pendang menaiki bas mara untuk membeli lauk pauk, apabila drebar bas nampak dia mencangkung di tepi jalan terus berhenti tanpa perlu ditahan lagi, balik pun sama. Diikuti oleh BT dan yang bongsu ialah Mak Su Nab (Zainab) isteri Pak Chu Him Pondok Gajah Mati/Pondok Bawah. Ayah BT ialah Tok Yah Doi (Hj.Ismail b. Mustafa) berasal dari Kg.Anak Tanjung Pattani Selatan Thailand dan ibu BT ialah Tok Mek Ji (Hjh.Kalsom bt.Muhammad) juga berasal dari Pattani. Tok Yah Doi ialah pengasas Pondok Gajah Mati.

Dari segi fizikal saiz BT macam Pak Chu Basir atau macam Pak Njang Khalid, agak besar dan tinggi. ada tahi lalat hidup di sebelah hidung bawah mata. Kegemarannya ialah hisap curut cap ikan, kelebihannya ialah dalam bidang berzanji dan marhaban. Ok dulu, jumpa lagi.

10 comments:

bgh said...

maka kesimpulannya, kita adalah darah Melayu Patani. Selatan Thailand.

patotlah bunas cakap Kedah ade bunyik siam sikit.haha

balik haritu ada amik gambar babatok n tok time muda2. nnt boleh tgk kat blog.

kundia said...

dan disebelah atok lipat kajang,kite adalah darah jawe. maka jawe+pattani.

anas said...

babatok garang x?

sanah said...

nak jugak masukkan perkataan JAWE tu...
haha

p said...

http://mudb.mans.edu.eg/muQA/qa/QAlogin.aspx

kundia said...

ak rs babatok garang pasai die penah nk masukkan baba dalam guni campak ke laot.haha.
-boleh ke request pasal
1) salasilah tok kedah
2) care baba jumpe mak.(bleh ke taruk dalam blog ni)
-mak kene buat blog,cerite pasal salasilah nenek ngn atok pulak.sebab budak2 ni xtau pun atok tu jawe. kne sll g dgr atok ngn nenek bcerite baru tau. lepas tu cerite pasal moyang khemah pulak.seriau

sanah said...

cerita psl nek induk ko x nak taw??

kundia said...

pasal nek induk nenek bleh crite,

bgh said...

aku nak cerita pasal nek limah ngan nek linau. nak dengau?

k.ngah said...

hmm...bru la tau psl baba tok n tok kedah...tq pak teh